c "أولتراس" أهلاوي ينتقد الداخلية في بيان له بالقول "طريقتكم خايبة" - مصر اليوم
توقيت القاهرة المحلي 09:21:08 آخر تحديث
  مصر اليوم -

بعد إلقاء القبض على 19 منه ووصفه الاتهامات بأنها "مسرحية"

"أولتراس" أهلاوي ينتقد الداخلية في بيان له بالقول "طريقتكم خايبة"

  مصر اليوم -

  مصر اليوم - أولتراس أهلاوي ينتقد الداخلية في بيان له بالقول طريقتكم خايبة

"أولتراس" أهلاوي
القاهرة _ محمد محمود

أصدرت مجموعة "أولتراس" أهلاوي، اليوم الإثنين، بيانًا للتعقيب على أحداث القبض على 19 شابًا من المجموعة في أحداث مباراة كرة اليد.

وقالت المجموعة في بيانها: "من يوم الجمعة اللي فاتت وإحنا بنتفرج على مسرحية وحتى كنا شايفين إنها مش مستاهلة مجرد التعليق عليها وقلنا أن ده أكيد تهريج وأكيد المسؤولين هيتكسفوا من الاتهامات المكتوبة في المحضر".

"خلينا نقول مبدأيًا كده ماتشات دوري كرة اليد طول السنين اللي فاتت بجمهور وهو الدوري الوحيد اللي بيتلعب بجمهور بشكل رسمي وجمهور الأهلي كل ماتش كرة يد بينسّق من قبلها مع رئيس اتحاد كرة اليد شخصيًا وده اللي حصل في الماتش ده فبالتالي المشكلة مش عند الجمهور المشكلة عند أي طرف من الاتحاد أو النادي أو الأمن".

"وبالمناسبة لحد دلوقتي الماتشات بجمهور ومفيش قرار رسمي من الاتحاد المنظم للعبة بيقول كلام غير ده، كلام الاتحاد ملزم للأندية والداخلية في أي مكان في الدنيا".

"وفي مصر بيبقى على حسب المزاج، بمعنى أن اتحاد كرة القدم بيلعب الماتشات دون جمهور والداخلية دايما بتقول انها بتطبق قرار اتحاد كرة القدم ، طيب لو النادي جه طلب الماتشات بجمهور هل الداخلية هتسمح ولا هتقول الاتحاد المنظم للعبة مانع ؟!!.. ده بالضبط اللي حصل ماتجيش تقولي النادي بيطلب عدم تواجد الجمهور في حين أن الاتحاد المنظم للعبة بيسمح".

"احنا بس مش فاهمين مين في الآخر اللي بيعادي مين؟ ومين اللي بيحاول بكل جهده يبعد الجمهور عن المدرجات ويحاول يخليه يتواجد في الشارع بيجري ورا صحابه المحبوسين؟؟

بس احنا فاهمين كويس مين بيدير موضوع الجمهور في مصر والأشيك ليكم ولشكلكم أن وزارة الداخلية تبقى بتدير اتحادات كرة القدم واليد والسلة على الملأ والمكشوف لأن بجد طريقتكم خايبة وشكلكم وحش".

"من ضمن الاتهامات محاولة اقتحام النادي وهو الماتش بجمهور وكمان الجمهور ماراحش ناحية النادي والأمن كان مانع أي حد في الشارع يعدي من عند الأوبرا. وفي اتهام تاني بالتجمهر، ياعم والله الماتش بجمهور !!!.. اتهام كمان بمحاولة الاعتداء على قوات الأمن، طيب مفيش ولا محضر واحد ولا تقرير طبي مثلا باللي تم الاعتداء عليهم؟!!وفي اتهام بقطع طريق بس لحد دلوقتي لسة محدش يعرف أنهى طريق !!". وبعد الطريقة الخايبة والمفضوحة دي كلها القضية اتحالت لمحاكمة عاجلة بكرة -الثلاثاء- للشباب المحبوسين وعددهم ١٩ راجل من جمهور الأهلي.

محاكمة عاجلة لجمهور كان رايح يحضر ماتش بجمهور ودي طبعا جريمة وجريمة أكبر من جرايم القتل وتجارة المخدرات في بلدنا عشان كده اتحالت في يومين لمحاكمة عاجلة". مش مكسوفين من نفسكم ومن اللي بتعملوه ؟!  خلونا نشوف المسرحية دي آخر فصولها هيكون ايه... الحرية للجمهور

egypttoday
egypttoday

الإسم *

البريد الألكتروني *

عنوان التعليق *

تعليق *

: Characters Left

إلزامي *

شروط الاستخدام

شروط النشر: عدم الإساءة للكاتب أو للأشخاص أو للمقدسات أو مهاجمة الأديان أو الذات الالهية. والابتعاد عن التحريض الطائفي والعنصري والشتائم.

اُوافق على شروط الأستخدام

Security Code*

 

أولتراس أهلاوي ينتقد الداخلية في بيان له بالقول طريقتكم خايبة أولتراس أهلاوي ينتقد الداخلية في بيان له بالقول طريقتكم خايبة



براد بيت يظهر بساعات فاخرة تثير إعجاب الجميع

واشنطن ـ مصر اليوم

GMT 19:23 2024 الخميس ,19 أيلول / سبتمبر

5 مدن ساحلية في إيطاليا لمحبي الهدوء والإسترخاء

GMT 07:43 2021 الجمعة ,26 آذار/ مارس

كيف تحمى نفسك وطفلك من متلازمة داون؟

GMT 09:04 2016 الثلاثاء ,26 كانون الثاني / يناير

رئيس الاتحاد الدولي لليد يشيد بمستوى تنظيم "أمم أفريقيا 2016"

GMT 03:01 2016 الثلاثاء ,12 تموز / يوليو

الأهلي السعودي يطلب حكام أجانب لمباراة السوبر

GMT 01:26 2017 الخميس ,28 أيلول / سبتمبر

أمينة خليل تقدم حفلة ختام مهرجان الجونة
 
Egypt-today

Maintained and developed by Arabs Today Group SAL
جميع الحقوق محفوظة لمجموعة العرب اليوم الاعلامية 2023 ©

Maintained and developed by Arabs Today Group SAL
جميع الحقوق محفوظة لمجموعة العرب اليوم الاعلامية 2023 ©

egypttoday egypttoday egypttoday egypttoday
Egypttoday Egypttoday Egypttoday
Egypttoday
بناية النخيل - رأس النبع _ خلف السفارة الفرنسية _بيروت - لبنان
Egypt, Lebanan, Lebanon