الرئيس المصري عبد الفتاح السيسي

أكّد الرئيس عبدالفتاح السيسي، على أنّ احتفالية يوم الشهيد التي نظّمتها القوات المسلحة في مركز المنارة الأحد، هي شرف، متابعا: "أنا موجود معاكم النهارده علشان آخد الشرف، ويا ريت أقدر أعمل أي حاجة لأسرة كل شهيد، ربنا يجمعنا بيهم في مستقر رحمته، ويكون لينا نصيب نبقى معاهم في المقام العالي اللي يستحقوه، قدموا أرواحهم لأجل خاطر بلدنا، وعلشان نعيش في سلام".

وأضاف السيسي، خلال كلمته في احتفالية يوم الشهيد: "في كل لقاء لما باتكلم واسأل أهلي وناسي مش عاوزين حاجة، الإجابة عجيبة، بس صحيح هو بعد اللي قدم ابنه ولا زوجها أنا هديها إيه؟ مش هقدر أدي حاجة ومهما عطيت مايساويش حاجة جنب اللي قدموه لبلدنا، وكل الشهداء عسكريين أو مدنيين، تمن كبير دفعوه علشان نعيش في سلام".

اقرأ أيضًا:

الرئيس السيسي يؤكّد محاسبة المسؤول عن حادث قطار محطة مصر وفقًا للقانون

وزاد السيسي: "إحنا بندي الجيش والشرطة مرتبات، عمرهم ما قالوا عاوزين فلوس أو مش هنكمل إلا لو ادتنا، لا حصلت ولا هتحصل، ومرتبات الجيش أو الشرطة لو قلتلكم الأرقام هتستغربوا أوي، لأنّها أرقام متواضعة، ومحدش طلب زيادة وقال بنقدم أرواحنا وسايبين ولادنا، ماحدش قال كده".

ويشهد السيسي الندوة التثقيفي التي تنظمها القوات المسلحة في مركز المنارة، احتفالا بيوم الشهيد، وتتضمن الندوة عرض فيلم عن الشهداء، وتكريم عدد من المصابين وأسر الشهداء

قد يهمك أيضًا:

 

رئيس الوزراء المصري يُطالب بدفع عملية التصدير خارج البلاد

   الرئيس السيسي يوجه بسرعة تنفيذ مراحل مشروع تطوير التعليم في مصر