الفنان الشاب هادي خفاجة

نشر سيد خفاجة والد الفنان فادي خفاجة تعليقاً عبر صفحته على موقع التواصل الاجتماعي فيسبوك، أعلن فيه عن حبس ابنه هادي بسبب خروف العيد.

وقال سيد خفاجة: "تصدقوا يا مصريين جيران الهنا جايبين الشرطة عشان مش عارفين يناموا من الخروف اللي جبناه الساعة اتنين ونص الفجر، والشرطة الساعة عشرة بتخبط وتقول الجيران مش عارفين يناموا من الخروف والكلاب.. معقولة ناس بتشغل الشرطة بحروب ملهاش أي لازمة.. طيب ليه وعلشان إيه حد يفهمني".

وقامت أجهزة الشرطة بإلقاء القبض على الفنان فادي خفاجة، وأشقائه، بعد أن قام عدد من الجيران بتحرير محضر ضدهم في قسم شرطة التجمع الأول بسبب انزعاجهم من صوت "خروف" العيد.

ونشر شادي خفاجة، الشقيق الأصغر لفادي، على حسابه بفايسبوك منشوراً قال فيه: "الشرطة جاتلنا انهارده الساعة ٨ الصبح علشان جارنا اللي فوق مقدم فينا بلاغ إزعاج بسبب خروف العيد اللي لسة شاريه من ٤ ساعات، الحمد لله لسة خارج أنا و إخواتي من سرايا نيابة التجمع الخامس.ربنا يهدي الناس والله".

يذكر أن فادي خفاجة اشتهر من خلال دور "شرف الدين" في المسلسل الشهير "يوميات ونيس". وقد اتجه للتمثيل في عمر الثالثة، واشتهر بأداء شخصية "سعيد" في مسلسل "عائلة الحاج متولي" أمام الراحل نور الشريف، وشارك في عدد من الأعمال، منها فيلم "خارج على القانون" مع النجم كريم عبدالعزيز، ومسلسل "أنا وهؤلاء"، وغيرهما.

قرر فادي بعد الاستغناء عنه في برنامج "وش السعد" للفنان محمد سعد دون إعلامه بالأمر مسبقًا، اعتزاله التمثيل في مصر لفترة، حيث سلم كارنيه نقابة المهن التمثيلية للنقيب أشرف زكي، وكتب على حسابه الشخصي بموقع "فيسبوك": "إن شاء الله هاكمل مستقبلي الفني في دولة تانية بتقدر الإنسانية قبل المواهب، وده قرار نهائي بجد بيني وبين نفسي مش هارجع فيه".

قد يهمك أيضًا:

افتتاح نادي السينما المستقلة بالهناجر السبت

المركز القومي للسينما يُنهي استعداداته لإطلاق مهرجان الإسماعيلية